Zeeuws meisje was een van de eerste hoorspelen die Marjolein Bierens schreef. Het is in vele talen vertaald en heeft verschillende onderscheidingen gehad.

Opera

OPERA ONTHEEMD! jan-febr 2018

De Volkskrant tipt: Ontheemd! 2018

De Volkskrant tipte Ontheemd! als voorstelling die je gezien moet hebben in 2018. Het volledige artikel over Ontheemd!  van 5 januari is hier te lezen https://www.volkskrant.nl/theater/hoe-een-vluchtelingen-echtpaar-probeert-te-aarden-in-nederland~a4554273/ Ook Place de l’Opéra tipte de opera.

Het is niet eenvoudig jezelf weer in elkaar te zetten tot een vrouw die haar geluk haalt uit melkwit sop.

Zij’ ziet de huizen die zij schoonmaakt als ‘haar rijk van lege kamers’. Ze kent de eigenaren van de huizen niet, maar verhoudt zich tot hun foto’s, hun humeur en emoties die af te lezen zijn in de manier waarop ze het huis hebben achterlaten. Maar hun huizen roepen ook herinneringen op aan dat wat zijzelf heeft achtergelaten. En terwijl de vrouw de huizen schoonmaakt beschouwt ‘Hij’, de man, de stad in de hoop aanknopingspunten te vinden om zijn nieuwe wereld te doorgronden en grip op de geschiedenis te krijgen van het nieuwe land dat zich niet zomaar voor hem opent.

Ontheemd! is het muzikale verhaal van een man en een vrouw. Ze zijn geaccepteerd en geïntegreerd. Hun leven kent weer een aanvaarde routine. Hun oude land bestaat niet meer en ook zelf zijn ze met de tijd overgegaan in iets anders, maar toch zit er onder de oppervlakte iets dat gist en broeit: een gevoel dat ieder mens kan overkomen als je vanuit vertrouwdheid gekatapulteerd wordt in een situatie waarin dit gevoel ontbreekt, na een verhuizing in hetzelfde land, een scheiding of een overlijden. Een gevoel dat langzaam onder je huid kruipt als er iets is weggevallen dat niet wordt aangevuld.

Een echtpaar probeert te aarden in een nieuw land. De muziek, een libretto van Marjolein Bierens, laat het publiek hun ongemakken voelen. Dicht op de huid geschreven zodat je in de zielen van de personages kunt duiken. De voorstelling centreert op de thema’s identiteit, vervreemding en zingeving, ofwel de fase na alle trauma’s integratie.

Libretto marjolein Bierens Compositie: kaveh Vares  Orkest de ereprijs

13 januari t/m 4 februari 2018 – Stadstheater Arnhem – De Duif Amsterdam – Orpheus Apeldoorn – Zonnehuis Amsterdam

Quotes Recensies:

“De ontheemding is hun identiteit geworden. Dat stille, barre besef maakt Ontheemd! in anderhalf uur knap voelbaar.” – NRC

“..vooral de poëtische tekst die overigens te koop is en de scenografie maken Ontheemd! bijzonder”- THEATERKRANT

“Het libretto van Marjolein Bierens laat bewust veel in het midden – waar ze vandaan komen, waarom ze gevlucht zijn, hun namen. Ontheemd! zoekt geen sensatie, maar wil de vervreemding en eenzaamheid van immigranten tonen. Op de beste momenten slaagt de voorstelling daarin, vooral dankzij de ingetogen, onnadrukkelijk poëtische tekst van toneelschrijfster Bierens.”-NRC

“Met uitstekende zang zetten beiden een integer en krachtig spel neer, gedragen door een zich zeer dienstbaar opstellend orkest. Marjolein Bierens weet in haar tekst te schrijven vanuit de binnenwereld van het vluchtelingenechtpaar. En probeert zo de belevings- en ervaringswereld van de vluchteling te verbinden met de wereld van hun land van herkomst. Om zo hun positie te kunnen bepalen in hun nieuwe wereld. – ApeldoornDirect

“Bovenal is dit een opera die ontroert en tot nadenken stemt.” – Nieuwe Noten

Cast:
Hij: Arash Roozbehi
Zij: Merlijn Runia

Libretto: Marjolein Bierens
Compositie: Kaveh Vares
Muzikale leiding: Wim Boerman
Regie & decor: Annechien Koerselman
Licht & decor: Nico Kraeima
Kostuums: Dymph Boss
Videobeeld: UrbietOrbi (Maaike Engels & Thomas Bouvy)

Festival Radio Kootwijk 2013

Op 6,7,8 juli zijn op het festival van radio Kootwijk liederen te horen en te zien uit de opera Grenspost Zinnewald. Componist Chiel Meijering, libretto Marjolein Bierens. Uitgevoerd door Orkest de ereprijs en gezongen door Caroline Cartens en Merlijn Runia.

Deze opera was in 2011 te zien in het Compagnie Theater te Amsterdam.

http://www.ereprijs.nl/Agenda.aspx

Zie voor recensie:  http://cultuurpodiumonline.nl/2011-11-06/grenspost-zinnewald-de-ereprijs

klik hier voor  liederen en fragmenten uit Grenspost Zinnewald. http://www.ereprijs.nl/projecten/GrenspostZinnenwald.aspx

Grenspost Zinnenwald

Grenspost Zinnenwald – Spel zonder grenzen een concertante opera van Marjolein Bierens en Chiel Meijering. Zang/ spel| zangeres Kadri Tegelman – mezzo sopraan| Merlijn Runia (Nederland) – sopraan| Caroline Cartens (Nederland) – sopraan Chiel Meyering: componist | Wim Boerman: dirigent | Marjolein Bierens: Libretto

Het verhaal

Helena, Agnieska en Janna uit Oost-Europa krijgen de kans van hun leven als een televisieproducent een programma wil maken met als hoofdprijs een verblijfsvergunning voor het rijke westen. Maar is het daar uiteindelijk zoveel beter dan waar zij vandaan kwamen? Een reis naar Tsjechië, de programmering van Rai UNO, het asielbeleid en de vermeende maakbaarheid van de mens inspireerden componist Chiel Meijering en tekstschrijfster Marjolein Bierens tot het lichtvoetig-schrijnend muziektheaterwerk ‘Grenspost Zinnenwald’. De muziek wordt uitgevoerd door orkest De Ereprijs. Balkanklanken, vrolijke liedjes en moeilijke noten wisselen elkaar af, gelardeerd met filmbeelden van Niek Das.

  • Datum1 t/m5 november 2011/
  • Tijd20:30u – 22:00u
  • Locatie Compagnie Theater Amsterdam
  • Prijs€ 20,- CJP 17,50

regie Peter de Baan, libretto Marjolein Bierens, compositie Chiel Meyering

(Go back to the english website)